Co się stanie, jeśli przyjmę za dużo witaminy C?

Witamina C, znana również jako kwas L-askorbinowy, jest witaminą występującą naturalnie w wielu produktach spożywczych i najczęściej sprzedawaną jako suplement diety. Jego funkcja wciąż nie jest dobrze poznana. Wiemy, że witamina C wzmacnia ściany Twoich naczyń krwionośnych. Wierzymy również, że pomaga w utrzymaniu sprawnego funkcjonowania nerek i naprawie DNA komórek.

Naukowcy przeprowadzający badania nad witaminą c odkryli, że witamina c chroni tętnice przed zlepianiem się, co może prowadzić do chorób sercowo-naczyniowych i udaru mózgu. Ponadto stwierdzono, że witamina c chroni przed cukrzycą typu 2, rakiem okrężnicy, chorobą pęcherzyka żółciowego i rakiem trzustki. Innymi słowy, jest to niezwykle ważne w zapobieganiu tym chorobom i można je osiągnąć, stosując dietę bogatą w pokarmy bogate w witaminę C.

Zasadniczo witamina c znajduje się w wielu różnych produktach spożywczych, więc produkty, które są dobrym źródłem witaminy c, obejmują pomarańcze, grejpfruty, słodkie ziemniaki, pomidory, kiwi, szparagi, brokuły, kabaczek, brukselka, szpinak, kantalupa i mleko. Oczywiście owoce i warzywa nie są jedynymi dobrymi źródłami witaminy C. Ryby i mięso również są bogate w tę wspaniałą witaminę.

Przeprowadzono kilka interesujących badań dotyczących witaminy C i starzenia się skóry. W jednym badaniu starsze kobiety były narażone na promienie UV w warunkach laboratoryjnych. Już po dwóch dniach ekspozycji na promieniowanie UV ich poziom witaminy C we krwi znacznie wzrósł.

W innym badaniu myszom laboratoryjnym podano przeziębienie lub eksperymentalną grypę. Co zaskakujące, witamina c może pomóc w zapobieganiu przeziębieniom! Kiedy myszom podawano witaminę C, objawy przeziębienia i grypy ustępowały szybciej niż wtedy, gdy nie podawano im witamin. Witamina C może pomóc w zapobieganiu przeziębieniu, ponieważ może przyspieszyć proces gojenia poprzez przyspieszenie układu odpornościowego. Jeszcze jedna zdrowa korzyść witaminy C może pomóc w zapobieganiu chorobom układu krążenia: może spowolnić rozwój zatkanych tętnic.

Innym dobrym źródłem witaminy C są cytryny. Cytryna zawiera duże ilości kwasu cytrynowego, który jest kolejnym przeciwutleniaczem korzystnym dla procesu starzenia się skóry. Badania nad cytrynami są wciąż bardzo wstępne i potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić ich korzyści zdrowotne. Jednak w jednym badaniu stwierdzono, że cytryny mają wysoki poziom witaminy C, co może pomóc w zapobieganiu miażdżycy.

Suplementy witaminy C są powszechne, ale wiele osób nie wie, gdzie znaleźć wysokiej jakości, czystą witaminę C. Najlepszym źródłem witaminy C dla korzyści zdrowotnych są owoce. Ponieważ jednak cytryna jest najdroższa w supermarkecie, wiele osób zastępuje sok pomarańczowy lemoniadą, która zawiera mniej więcej taką samą ilość przeciwutleniaczy. Ponadto witamina C przyjmowana z cytryną lub sokiem pomarańczowym wydaje się mieć taki sam efekt, jak przyjmowanie suplementu w jego prawdziwej postaci. Może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca i niektórych form raka.

Chociaż istnieje wiele zalet witaminy C, istnieją również potencjalne wady. Wysokie dawki witaminy C mogą skrócić długość życia lub zwiększyć ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory. Ponadto osoby przyjmujące duże dawki witaminy C mogą zmniejszać skuteczność antybiotyków i zmniejszać skuteczność tabletek antykoncepcyjnych.

Jeśli planujesz przyjmować suplementy witaminy C w celu poprawy układu odpornościowego, powinieneś omówić te zagrożenia z lekarzem. Jeśli masz już zwiększone ryzyko raka lub chorób serca, lekarz może zalecić całkowite unikanie przyjmowania witaminy c. Jeśli nie cierpisz na przewlekłą chorobę, raka lub choroby serca w wywiadzie, możesz rozważyć przyjmowanie suplementów witaminy C, zwłaszcza jeśli przyjmujesz również suplementy żelaza. Niedobór żelaza wiąże się ze zwiększonym ryzykiem raka okrężnicy, więc prawdopodobnie lepiej jest zwiększyć spożycie witaminy C niż zmniejszyć spożycie żelaza.

Podobnie jak w przypadku każdego suplementu, suplementy witaminy C mogą być nadużywane. Oprócz zwiększania ryzyka zachorowania na raka i choroby serca, organizm raczej powoli wchłania witaminę C. Rozkład witaminy C zajmuje organizmowi około dwóch tygodni. Regularne przyjmowanie suplementów witaminy C może u niektórych osób powodować nudności, biegunkę i wymioty, a także ból brzucha, krwawienie i bóle głowy. Jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów po rozpoczęciu suplementacji witaminą C, należy natychmiast przerwać jej przyjmowanie i skonsultować się z lekarzem.

Jedną z głównych zalet witaminy C jest jej działanie przeciwutleniające. Oznacza to, że witamina C może pomóc w zapobieganiu nowotworom i zwalczaniu wolnych rodników w twoim ciele. Ale witamina C nie może sama zapobiegać chorobom; musisz stosować zbilansowaną, zdrową dietę, aby osiągnąć jak najlepsze zdrowie. Jeśli więc chcesz zapewnić swojemu organizmowi optymalne zdrowie i zapobiegać chorobom, powinieneś przestrzegać codziennej podaży witaminy C. Jeśli regularnie przyjmujesz więcej witaminy C niż potrzebujesz, Twój organizm nie będzie w stanie normalnie funkcjonować i możesz stać się podatny na choroby. Jeśli jednak weźmiesz mniej niż potrzebujesz, ty może się okazać, że twoje spożycie witaminy C zmniejszy się, a twoje zdrowie może się pogorszyć.